Mi az a sitemap? Hogyan készíts webhelytérképet és küldd be a Search Console-ba?

Mi az a sitemap? Hogyan készíts webhelytérképet és küldd be a Search Console-ba?

Képzeld el, hogy van egy szuper weboldalad, tele értékes tartalommal, remek termékekkel vagy szolgáltatásokkal. De mit ér mindez, ha a Google, a világ legnagyobb keresőmotorja, nem is tud róla, vagy csak nehezen találja meg az újabb aloldalaidat? Ahhoz, hogy az emberek rád találjanak a keresőben, az első lépés az, hogy a Google robotjai hatékonyan fel tudják térképezni és megértsék a weboldalad szerkezetét.

Ebben játszik kulcsszerepet a sitemap, vagy magyarul webhelytérkép. Ez egy olyan eszköz, ami segít a keresőknek eligazodni az oldaladon, és biztosítja, hogy egyetlen fontos tartalom se maradjon rejtve előlük. De mi is ez pontosan, hogyan tudsz ilyet készíteni, és miként „mutathatod meg” a Google-nek? Tarts velünk, és mindent elmagyarázunk egyszerűen!

Mi az a sitemap?

A sitemap (webhelytérkép) legegyszerűbben megfogalmazva egy lista a weboldaladon található összes fontos URL-ről (linkről).

Gondolj rá úgy, mint egy tartalomjegyzékre vagy egy térképre, amit kifejezetten a keresőmotorok (mint a Google, Bing stb.) számára készítesz. Ennek a listának a leggyakoribb formátuma az XML (Extensible Markup Language), ami egy strukturált adatleíró nyelv. Tehát egy XML sitemap egy speciális fájl a weboldaladon, ami tartalmazza az aloldalaid linkjeit.

De mi a célja ennek az egésznek? Miért van rá szükség?

A sitemap elsődleges célja, hogy segítse a keresőrobotokat a weboldalad hatékonyabb feltérképezésében (crawling) és indexelésében. A keresőrobotok folyamatosan járják az internetet, linkről linkre haladva, hogy új és frissült tartalmakat fedezzenek fel.

Egy jól elkészített sitemap:

  • Megmutatja az összes fontos oldalt: Különösen hasznos lehet ez nagyobb weboldalaknál, ahol sok aloldal van, vagy olyan oldalaknál, amelyeknek a belső linkelési struktúrája nem tökéletes, és emiatt a robotok nehezebben találnának meg bizonyos tartalmakat.
  • Segít az új vagy frissült tartalmak gyorsabb felfedezésében: Ha új oldalt hozol létre, vagy egy meglévőt frissítesz, a sitemap jelezheti ezt a keresőknek, így gyorsabban bekerülhetnek ezek a változások az indexbe.
  • Információt ad a tartalomról: Egy XML sitemap nemcsak az URL-eket listázhatja, hanem kiegészítő információkat (metaadatokat) is tartalmazhat az egyes oldalakról, mint például az utolsó módosítás dátuma (<lastmod>), a frissítési gyakoriság (<changefreq>), vagy az oldal fontossága a többihez képest (<priority>). Bár a Google már kevésbé támaszkodik a changefreq és priority adatokra, az utolsó módosítás dátuma még mindig hasznos jelzés lehet.
  • Különböző tartalomtípusok jelzése: Léteznek speciális sitemapek képekhez, videókhoz vagy hírekhez is, amelyek segítenek a keresőknek ezeket a specifikus tartalomtípusokat is jobban megérteni és indexelni.

Azaz a sitemap egy baráti kéznyújtás a keresőmotorok felé, amivel megkönnyíted nekik, hogy a lehető legjobban megismerjék és feldolgozzák a weboldaladat. Ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a tartalmaid megjelenhessenek a keresési eredmények között.

Hogyan készíthetek webhelytérképet?

A webhelytérkép készítésének módja nagyban függ attól, hogy milyen platformon fut a weboldalad, vagy hogy egyedi fejlesztésű-e. Szerencsére ma már számos egyszerű megoldás létezik.

WordPress weboldalak esetén

Ha WordPress-t használsz (ami a világ legnépszerűbb tartalomkezelő rendszere), akkor a dolgod általában nagyon egyszerű. A modern WordPress verziók alapból tartalmazhatnak beépített XML sitemap funkciót. Azonban a legtöbb WordPress felhasználó valamilyen SEO bővítményt használ, mint például a Yoast SEO, a Rank Math vagy az All in One SEO Pack. Ezek a bővítmények automatikusan generálnak és frissítenek XML sitemapeket a weboldaladhoz. Általában nem is kell külön beállítanod semmit, a bővítmény aktiválása után a sitemap elérhetővé válik.

A sitemap URL-je ezeknél a bővítményeknél gyakran valami hasonló formátumú:

  • https://ateweboldalad.hu/sitemap.xml
  • https://ateweboldalad.hu/sitemap_index.xml (ez egy „sitemap index” fájl, ami több kisebb sitemapre mutat, pl. bejegyzések, oldalak, kategóriák sitemapjére – ez nagyobb oldalaknál praktikus)
    A pontos URL-t általában a SEO bővítmény beállításaiban találod meg.

Más CMS rendszerek esetén (pl. Shoprenter, UNAS, Joomla, Drupal, Shopify stb.)

A legtöbb népszerű tartalomkezelő rendszer (CMS) szintén rendelkezik beépített sitemap generáló funkcióval, vagy kínál hozzá bővítményeket, modulokat. Érdemes utánanézni a használt CMS dokumentációjában vagy a bővítménytárában, hogy hogyan tudsz sitemapet létrehozni és hol találod meg annak URL-jét.

UNAS-ban a sitemap URL-je a robots.txt fájlban található. Az Unas cikke szerint az Unas rendszer automatikusan hozzáadja a robots.txt fájl végéhez a sitemap elérhetőségét. Egy példa, hogy hogyan néz ki: https://sajatwebaruhazad.hu/sitemap.xml.

A Shoprenter minden webáruháznak automatikusan generálja és természetesen frissíti a webhelytérképet. A sitemap linkjét a Beállítások> SEO és Analitika beállítások> Google Search Console menüben érhetjük el.

A Shopify webhelytérképek elérhetősége: example.com/sitemap.xml

Egyedi fejlesztésű weboldal esetén

Ha a weboldalad egyedi fejlesztésű, több lehetőséged is van:

  1. Online sitemap generátorok: Számos ingyenes és fizetős online eszköz létezik (pl. XML-Sitemaps.com, MySitemapGenerator), ahová csak be kell írnod a weboldalad fő URL-jét, és az eszköz végigpásztázza az oldalt, majd legenerálja az XML sitemap fájlt. Ezt a fájlt utána fel kell töltened a weboldalad gyökérkönyvtárába. Figyelj arra, hogy az ingyenes verziók gyakran korlátozott oldalszámig működnek.
  2. Sitemap generáló szoftverek: Vannak asztali szoftverek is, mint például a Screaming Frog SEO Spider, amelynek az ingyenes verziója 500 URL-ig képes sitemapet generálni a weboldal feltérképezése után.
  3. Manuális készítés: Nagyon kis, néhány oldalas weboldalak esetén elméletileg akár kézzel is megírhatod az XML sitemap fájlt egy szövegszerkesztőben, követve az XML sitemap protokoll szintaxisát. Azonban ez nem ajánlott, mert könnyű hibázni, és a karbantartása (új oldalak hozzáadása, régiek törlése) körülményes.
  4. Fejlesztői megoldás (dinamikus sitemap): A legjobb, de fejlesztői tudást igénylő megoldás, ha a weboldalad szerveroldali szkriptek (pl. PHP, Python, Node.js segítségével) dinamikusan generálja és frissíti a sitemapet, amikor új tartalom kerül fel, vagy egy régi törlődik. Így a sitemap mindig naprakész lesz.

Fontos, hogy a generált sitemap fájl (sitemap.xml vagy hasonló nevű) elérhető legyen a weboldalad gyökérkönyvtárában (pl. https://ateweboldalad.hu/sitemap.xml), mert a Google és más keresők általában itt keresik először.

Google Search Console sitemap, webhelytérkép

Hogy kell beküldeni a webhelytérképet a Search Console-ba?

Miután elkészült a sitemap és feltöltötted a szerveredre (vagy a CMS/plugin automatikusan elérhetővé tette), a következő lépés, hogy „megmutasd” a Google-nek. Erre a legmegfelelőbb eszköz a Google Search Console (GSC).

Előfeltétel: Ahhoz, hogy be tudd küldeni a sitemapet, rendelkezned kell egy Google fiókkal, és a weboldaladat hozzá kell adnod és igazolnod kell a Google Search Console-ban (azaz bizonyítanod kell, hogy te vagy az oldal tulajdonosa vagy kezelője). Ha ez még nem történt meg, akkor ez az első lépés.

Az oldaltérkép beküldésének konkrét lépései a Search Console-ban:

  1. Jelentkezz be a Google Search Console-ba a Google fiókoddal: https://search.google.com/search-console/
  2. A bal felső sarokban (vagy a főoldalon) válaszd ki azt a tulajdont (weboldalt), amelyhez a sitemapet be szeretnéd küldeni.
  3. A bal oldali navigációs menüben keresd meg az „Indexelés” (Indexing) szekciót, és azon belül kattints az „Oldaltérképek” (Sitemaps) menüpontra.
  4. Az oldal tetején találsz egy „Új oldaltérkép hozzáadása” (Add a new sitemap) részt. Itt a weboldalad domain neve már előre ki lesz töltve. Neked csak az oldaltérkép URL-jének a domain utáni részét kell beírnod a mezőbe.
    • Például, ha a sitemaped URL-je https://ateweboldalad.hu/sitemap.xml, akkor a mezőbe csak ezt írd: sitemap.xml
    • Ha a sitemaped egy index fájl, pl. https://ateweboldalad.hu/sitemap_index.xml, akkor ezt írd: sitemap_index.xml
  5. Miután beírtad a sitemap URL-jének végét, kattints a „Küldés” (Submit) gombra.
  6. A Google megpróbálja feldolgozni a beküldött sitemapet. A folyamat eltarthat egy kis ideig. Az oldal alsó részén, a „Beküldött oldaltérképek” (Submitted sitemaps) listában láthatod a beküldött sitemap(ek) állapotát.
    • Ha minden rendben ment, az „Állapot” (Status) oszlopban „Sikeres” (Success) vagy hasonló pozitív visszajelzést fogsz látni, és azt is, hogy a Google hány URL-t fedezett fel a sitemapből.
    • Ha valamilyen hiba történt (pl. a sitemap nem elérhető, hibás a formátuma), akkor az állapotnál hibaüzenetet fogsz látni. Ilyenkor kattints rá a sitemapre a listában, hogy részletesebb információt kapj a hibáról, és javítsd azt.

Fontos, hogy csak egyszer kell beküldeni a sitemap URL-jét. A Google utána rendszeresen újra le fogja kérni és feldolgozni azt, hogy az új vagy frissült tartalmakról tudomást szerezzen. Ha a sitemaped tartalma dinamikusan frissül (amit a legtöbb CMS vagy SEO plugin biztosít), akkor neked nincs további teendőd ezzel kapcsolatban.

A sitemap beküldése egy egyszerű, de nagyon fontos lépés a weboldalad keresőoptimalizálásában. Segít a Google-nek megérteni az oldalad szerkezetét és gyorsabban felfedezni a tartalmaidat, ami hozzájárulhat a jobb láthatósághoz és a több organikus forgalomhoz. Ne hagyd ki ezt a lépést!